woensdag 14 april 2010

Projectwebsites2.0


En zo hoort het! Simpel, strak, overzichtelijk, en natuurlijk helemaal 2.0. Het tijdperk van ingewikkelde en te drukke vormgeving van projectwebsites is wat mij betreft voorbij. Terug naar de basis: laat vooral je product spreken.

De woningmarkt is veranderd. Als projectontwikkelaar red je het niet meer met halfgebakken woningen in een sausje van prachtige teksten en mooie plaatjes op een gelikte website. De consument is erg kritisch (terecht trouwens) en prikt hier makkelijk doorheen. Het draait weer om de kwaliteit van het product zelf. Goede woningen verkopen, slechte niet. Zo simpel is het. Je moet als ontwikkelaar natuurlijk wel laten zien dat je een goed product te bieden hebt. Dat doe je niet met alleen rooskleurige teksten en mediterraan ogende artist impressions. Neem de consument serieus! Dit doe je ten eerste door de projectwebsite vindbaar, laagdrempelig, helder en gebruiksvriendelijk te maken. Ten tweede; zoek de interactie met je klanten

Heel langzaam begint door te dringen welke geweldige mogelijkheden internet biedt voor het verkopen van woningen. De afgelopen maanden is bij Heijmans Vastgoed regio Almere hard gewerkt en gevochten voor een nieuwe strategie: van marketingstrategie naar een marketing&internetstrategie. Sinds dit weekend, tijdens de Landelijke Nieuwbouwdag, zijn vier splinter-nieuwe voorloopsites2.0 van vier nieuwe projecten live gegaan. Een zeer goed begin, al zeg ik het zelf:

www.dezijdevlinder.nl: Wonen zoals u dat wilt
www.dezilvervlinder.nl: De laatste rijwoningen in Tabaksteeg Leusden
www.debron-ruimte.nl: Liefdevol wonen
www.essentials-amersfoort.nl: Exclusieve en unieke villa’s in Vathorst, Amersfoort

In samenwerking met Fundament All Media zijn deze projectwebsites ontwikkeld volgens de maatstaven van de nieuwe strategie. De website is opgebouwd uit verschillende blokken met informatie. Alle informatie is met één klik direct toegankelijk. dus niet via subpagina's en sub-subpagina's. met behulp van de ‘footer’, die permant onderaan de pagina in beeld blijft, kun je direct naar andere pagina’s, zonder eerst naar de homepage terug te moeten. Toonaangevende websites zoals bijvoorbeeld Apple, marktplaats, youtube en igoogle werken ook volgens deze filosofie. Uiteraard zijn er voorzieningen om de informatie gemakkelijk te delen c.q. verspreiden op social media.

ook is de ‘servicecorner’ geïntroduceerd. Hier vind al het klantcontact plaats; Heb je interesse in het project? Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen? Heb je een vraag? Wil je een afspraak maken? Alle informatiekanalen helder en overzichtelijk één klik verderop. Daarnaast is de website zo flexibel dat alle toekomstige informatie dat in de loop van het project beschikbaar komt een logische plek op de projectsite krijgt. Of dat nu brochures, tekeningen, filmpjes of nieuwsberichten zijn.

En als klap op de vuurpijl: de Heijmans twitter account! @HeijmansNL

volgt allen!

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi stukje Bram. Niet alleen omdat wij toevallig het hebben mogen maken maar omdat ik vind dat je helemaal gelijk hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal, maar zeker niets bijzonders! Natuurlijk is een duidelijke menustructuur een vereiste. Ik ben het er mee eens dat dit weleens vergeten wordt en dat daarmee het risico gelopen wordt dat mensen afhaken op de website.

    Echter: als ik kreten zie als: "wonen zoals u wilt" (hoe vaak komen we die wel niet tegen???) en foute stockphotos van gelukkige maar overduidelijke amerikaanse stelletjes sla je de plank volledig mis en neem je de consument niet serieus. Bovendien weet ik dan nog niet wat dit plan zo aantrekkelijk maakt..

    Robert Haagsma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Robert,

    mee eens! het betreffen voorloopsites en bij gebrek aan geschikt materiaal is een sfeerbeeld gebruikt. niet mij eerste keus. in de loop van het project zal een slideshow van de woningen worden weergegeven.

    ps: als dit niets bijzonders is, waarom wordt het dan zelden goed uitgevoerd? ;) zowel een heldere menustructuur als "eerlijke communcatie" ben ik zelden tegengekomen in nieuwbouwland

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Bram,
    'Eerlijke communicatie' vind ik een goed verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat we in deze transparante wereld alleen maar eerlijk kunnen communiceren, daarnaast moet er ruimte zijn voor de klant. De klant staat centraal in 2010.
    Met vriendelijke groet,
    Netty Schouten- van der Vlist

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Bram,

    Ik vindt het ook niets bijzonders, maar het is wel goed! Zo zie je maar dat door iets normaals goed te doen je al kunt onderscheiden tussen de "prutsende" massa (zie mijn site, ha ha ha).
    Waar kan ik deze template krijgen voor dit soort projecten?

    Groeten

    gerard

    BeantwoordenVerwijderen