zaterdag 18 september 2010

QR-codes voor woningverkoop: Waarom niet?



Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik ben er pas sinds kort achter wat een QR-code eigenlijk is. Ja, natuurlijk had ik ze hier en daar wel gezien; op de infomatieborden in de V&D en sporadisch op een flyer van een concert, maar ik had geen idee wat het was en wat je ermee kon. Afgelopen zomer las ik de blogpost van Mark Keuter op descherpepen. Dat was een typisch “aha!” momentje. In de zelfde blogpost schrijft Mark dat hij het nut van QR-codes voor de woningmarkt nog niet echt ziet. Daar ben ik het opzich mee eens. Mede gezien het feit dat ik zelf pas recent benkend ben geraakt met het fenomeen. Na wat navraag op onze marketingafdeling, kwam ik er zelfs achter dat Heijmans allang met de QR-code heeft geĆ«xpirimenteerd op huis-aan-huis-flyers; 30.000 verspreide flyers resulteerde in 50 bezoeken aan de website...

Toch geloof ik stiekem dat de QR-code wel wat kan gaan worden. In mijn omgeving zie ik steeds meer iphones en adroids inclusief een barcode-app, maar men heeft (nog) geen idee wat een QR-code is. Dit is volgens mij slechts een kwestie van tijd. Van de week hoorde ik bij Roundtable Entreprise Social Media, georganiseerd door Rapid Share iemand zeggen: “10 jaar geleden riep ik dat smsen het nooit zou halen; wie gaat er nou hele teksten typen met een nummeriek toetsenbordje op je telefoon?”. Tja, wie gaat er nou barcodes scannen met een smartphone? Blijkbaar nog erg weinig mensen, maar gezien het gemak waarmee het werkt denk ik dat de QR-code met een beetje meer bekendheid en de juiste ‘early adaptors’ een heel eind kan komen!

In de basis is de QR-code namelijk briljant: even scanen en je hebt info die anders veel moeilijker te bereiken is direct op je smartphone. In plaats van het overnemen of onthouden van een url is er direct toegang tot digitale informatie. 9292ov.nl, Go Tan en de Sp!ts passen QR-codes al toe. Voor woningbouw zie ik hier ook wel muziek in. Het is de ultime brug tussen offline en online media: van je bouwbord, advertentie, flyer of etalage direct naar de projectsite. Waarom niet direct even inschrijven? de brochure even downloaden of de twitter-account direct volgen? ze zijn trouwens overal op internet gratis te genereren. Bijvoorbeeld op Kaywa.

In het begin zal de QR-code weing traffic genereren. Maar hoeveel volgers hadden de eerste twitter-accounts en paar jaar geleden? Ik zeg; massaal toepassen die rare zwart-witte vierkantjes!

Voor de gene die net als ik onder een steen hebben gelegen een korte uitleg over het gebruik van de QR-code:

4 opmerkingen:

  1. Leuk dat je een eigen QR-code hebt gemaakt.
    Moest hem natuurlijk even checken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja natuurlijk, dat zou ik ook doen. vandaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om te zien dat jij deze kans ook ziet. Onbegrijpelijk eigenlijk dat ik deze qr-codes ook nog niet op verkoopborden zie. Hoe makkelijk zou je dan alle info over het desbetreffende huis op je eigen mobiel hebben!

    BeantwoordenVerwijderen